کلینیک زانو نیاوران ارتوپد

درد مفصل به‌خصوص در عضو حساسی مثل زانوها و پاها درد شایعی است. بسیاری از افرادی که به این درد مبتلا می‌شوند نمی‌دانند که برای درمان زانو درد یا یافتن علت آن باید به چه پزشکی مراجعه کنند. خوشبختانه در علم پزشکی تخصصی برای بررسی مشکلات این دسته از بیماران وجود دارد. بنابراین اگر در زانوهای خود به هر دلیلی درد و علائمی دارید؛ باید به پزشک فوق تخصص زانو یا پزشک متخصص زانو مراجعه کنید. این متخصصین با بررسی شرایط فیزیکی بیمار و علائم او و همچنین تجویز روش‌های تشخیصی بسیار دقیق، می‌توانند علت مشکلات را به سادگی تشخیص داده و با استفاده از تکنیک‌های بسیار پیشرفته مانند پی آرپی زانو آن را برطرف کنند.

نکته بسیار مهمی که این افراد باید به آن توجه کنند؛ انتخاب کلینیک و مرکز درمانی معتبر است. اما چه فاکتورهایی به یک کلینیک تخصصی زانو یا کلینیک فوق تخصصی زانو اعتبار می‌بخشد؟ از نظر علمی، تجربه پزشکان متخصصی که در این مراکز، بیماران را معاینه می‌کنند و تجهیزاتی که برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ می‌توانند دو فاکتور مهم برای تعیین اعتبار یک کلینیک زانو باشند. بنابراین زمان انتخاب حتما به این دو عامل توجه کنید.

کلینیک تخصصی زانو نیاوران ارتوپد یکی از بهترین مراکز تخصصی برای درمان مشکلات موثر بر روی زانو است. در این مجموعه از به‌روزترین شیوه‌های درمانی مانند تزریق پی ار پی زانو استفاده می‌شود. شاید به همین خاطر باشد که بیماران، مجموعه نیاوران ارتوپد را به عنوان بهترین مرکز پی آر پی زانو در تهران می‌شناسند. توصیه اول ما به بیمارانی که دچار دردهای مزمن زانو هستند؛ مراجعه به مرکز تخصصی نیاوران ارتوپد است.

انواع زانو درد

زانو درد یک درد بسیار شایع به خصوص در افراد میان‌سال و کهن‌سال است. البته به دلیل ماهیت کاربردی زانو در بدن و همچنین نقش مهمی که این مفصل در انجام فعالیت‌های روزانه دارد؛ ممکن است هر فردی در هر سنی زانو درد را تجربه کند؛ و نیاز داشته باشد توسط دکتر زانودرد معاینه شود. اما ماهیت این درد می‌تواند به اشکال مختلفی در بدن خود را نشان دهد. در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع زانو درد اشاره می‌کنیم:

• دردی که بر اثر شعله‌ور شدن علائم یک آسیب‌دیدگی قدیمی ایجاد شده است. اگر سابقه آسیب‌دیدگی زانو دارید؛ ممکن است ریشه مشکلات فعلی موثر بر زانوهای‌تان همان آسیب‌دیدگی باشد.
  • دردی که ناشی از آرتروز است. این درد بیشتر در بین افراد بالای 60 سال رایج است. اگرچه افراد مستعد، ممکن است زودتر هم شاهد علائم این بیماری باشند.
  • دردی که منشا آن بیماری ازگود شلاتر است. این درد بر اثر استفاده بیش از حد و تحریک تاندون موجود در زانو ایجاد می‌شود. اغلب بیماران مبتلا به این عارضه یک برجستگی دردناک در زیر زانو، درست در محل اتصال بین تاندون و کاسه زانو دارند. بیماری ازگود شلاتر به خصوص در بین نوجوانان شایع است.
  • دردی که به دلیل تاندونیت ایجاد شده است. این بیماری به نوعی ناشی از تورم تاندون‌های زانو است؛ که اغلب به دلیل استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود. تاندونیت بیشتر در بین ورزشکاران شایع است.
  • دردی که به دلیل بورسیت ایجاد شده است. بورس یک کیسه پر از مایع است که مانند یک کوسن از مفصل زانو محافظت می‌کند. درون هر زانو چندین بورس وجود دارد. خم کردن مکرر مفصل، زمین خوردن یا استفاده بیش از حد از زانو می‌تواند بورس را تحریک کرده و باعث درد و تورم شود.

اگر در مفاصل زانوی خود درد دارید؛ مراجعه به پزشکی که بتواند در تشخیص علت به شما کمک کرده و درمان‌های اضافه و بی‌دلیل تجویز نکند بسیار مفید خواهد بود. بهترین پزشکی که می‌توانید در این شرایط به او مراجعه کنید؛ دکتر فوق تخصص زانو است. این پزشکان با انجام یک معاینه دقیق و تجویز تصویربرداری با اشعه ایکس یا MRI، می‎‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن علت را تشخیص و برنامه دقیقی برای درمان شما تدوین کنند. البته در برخی از موارد، بررسی مدارک پزشکی توسط دکتر جراح زانو یا فوق تخصص جراحی زانو نیز نیاز است. به‌خصوص اگر درد شما به صورت حاد شروع شده و شدید است. به این شکل جراح می‌تواند اطلاع دقیق‌تری را از وضعیت بیمار به دست آورده و درمان‌های مفیدتری را تجویز کند.

بنابراین اگر درد نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کنید یا بعد از آسیب‌دیدگی یا بلند کردن اجسام سنگین زانو درد گرفته‌اید و به دنبال بهترین جراح زانو در تهران یا بهترین فوق تخصص زانو در تهران می‌گردید؛ تماس با مجموعه نیاوران ارتوپد را فراموش نکنید. تجربه پزشکان این مجموعه بسیار راهگشا است و تشخیص آنها اغلب می‌تواند درمان قطعی مشکل شما باشد. دکتر متخصص زانو این مجموعه روزانه چندین بیمار را ویزیت می‌کند؛ و با انواع بیماری‌های مرتبط آشنایی کامل دارد. بنابراین با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی زانو نیاوران ارتوپد و مشاوره با بهترین دکتر زانو در تهران می‌توانید از هر جهت خاطرجمع شوید.

تزریق پی ار پی زانو چیست؟

بسیاری از بیمارانی که به دکتر متخصص زانو مراجعه می‌کنند؛ و تصویر MRI آنها آسیبی را در زانو نشان می‌دهد؛ این سوال را از پزشک خود می‌پرسند که آیا پی آرپی زانو برای آنها موثر است؟ پاسخ کلی این سوال به فاکتورهای مهمی از جمله میزان آسیب‌دیدگی بستگی دارد. معمولا متخصص ارتوپد زانو در شرایطی که جراحی توجیه‌پذیر نباشد از روش تزریق پی ار پی زانو به عنوان یکی از روش‌های درمان درد زانو استفاده می‌کند. پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آرپی که به صورت مخفف به PRP نیز شهرت دارد؛ روشی است که در آن پزشک از خون خود بیمار ماده‌ای به نام پلاکت را استخراج کرده و برای ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده زانو، به ویژه غضروف از آن استفاده می‌کند. پلاکت‌های ترمیمی موادی هستند که در خون وجود دارند؛ و وقتی در قسمتی از بدن متمرکز می‌شوند می‌توانند از طریق بازسازی، ترمیم و جایگزینی بافت آسیب‌دیده زانو، درد را کاهش دهند. بسیاری از بیماران به استفاده از روش تزریق پی ار پی زانو علاقه نشان می‌دهند؛ چرا که این روش می‌تواند از نیاز شما به انجام عمل جراحی در آینده جلوگیری کند.

درمان آرتروز زانو چیست؟

استئوآرتریت که شایع‌ترین نوع آرتروز است و معمولا به عنوان آرتروز ناشی از ساییدگی نیز شناخته می‌شود؛ بیماری است که در آن بالشتک طبیعی بین مفاصل و غضروف‌ها تحلیل می‌رود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد استخوان‌های مفاصل به یک‌دیگر نزدیک‌تر شده و کمتر می‌توانند از فواید غضروف که نوعی ضربه‌گیر است استفاده کنند. نتیجه تماس استخوان‌ها درد، تورم، سفتی، کاهش توانایی حرکتی و گاهی اوقات تشکیل خار استخوان است. هدف اولیه درمان این نوع آرتروز زانو، تسکین درد و بازگشت دامنه حرکتی زانوهاست.

برنامه درمانی بیماران مبتلا به استئوآرتریت به طور معمول شامل ترکیبی از موارد زیر است:

کاهش وزن: در صورت لزوم و به تشخیص دکتر زانو گاهی حتی کاهش مقدار کمی وزن، می‌تواند به‌طور قابل توجهی باعث کاهش درد زانو ناشی از آرتروز شود.

انجام تمرینات ورزشی خاص: تقویت عضلات اطراف زانو باعث پایداری مفصل و کاهش درد می‌شود. تمرینات کششی کمک می‌کند تا مفصل زانو متحرک و انعطاف‌پذیر شود. بنابراین انجام تمرینات دقیق و علمی زیر نظر دکتر آرتروز زانو یکی از روش‌های درمان ساییدگی زانو و در پی آن درمان آرتروز زانو است.

استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضد التهابی: مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این درمان وجود دارد این است که هیچ‌کدام از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا سدیم ناپروکسن درمان قطعی آرتروز زانو نیستند؛ و در صورتی که بیش از 10 روز بدون مشورت با پزشک استفاده شوند می‌توانند خطرناک باشند. مصرف طولانی مدت این داروها احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. بنابراین خودسرانه از این داروها استفاده نکنید و برای درمان قطعی زانودرد خود حتما با یک دکتر خوب برای زانودرد مشورت کنید.

تزریق کورتیکواستروئیدها یا اسید هیالورونیک به زانو: استروئیدها داروهای ضدالتهابی قدرتمندی هستند. اسید هیالورونیک نیز معمولا در مفاصل به عنوان نوعی مایع روان‌کننده وجود دارد. برخی از پزشکان دارای فلوشیپ زانو در تهران از این تزریق‌ها برای درمان آرتروز زانو استفاده می‌کنند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی: اگر در انجام کارهای روزمره مشکل دارید؛ فیزیوتراپی یا کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا مانند یک فرد معمولی بتوانید فعالیت روزانه خود را انجام دهید. فیزیوتراپیست‌ها روش‌های بسیار خوبی را برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل به شما می‌آموزند. کاردرمانگرها نیز با روش‌هایی آشنایی دارند که یادگیری آنها باعث می‌شود انجام فعالیت‌های منظم و روزمره مانند کارهای خانه با درد کمتری همراه باشد.

عمل جراحی: گاهی اوقات حتی با وجود مراجعه به بهترین دکتر زانو و بررسی تمام درمان‌های ذکر شده، چاره‌ای جز جراحی وجود ندارد. در واقع پزشکان فوق تخصص زانو فقط در شرایطی از جراحی برای درمان زانو درد ناشی از آتروز استفاده می‌کنند که سایر روش‌های محافظه‌کارانه جواب ندهد.

اوزون تراپی زانو چیست؟

برای بسیاری از افراد کلمه ازن معادل لایه‌ای دور کره زمین است؛ که بخش زیادی از اشعه ماورا بنفش خورشید را جذب می کند و ما آن را به نام لایه ازون می‌شناسیم. این در حالی است که با پیشرفت چند دهه اخیر در علم پزشکی، این گاز کاربردهای پزشکی پیدا کرده و لزوما ارتباطی با محافظت در برابر نور خورشید ندارد. بیش از 100 سال است که ازون کاربرد پزشکی دارد. اما در چند سال اخیر دانشمندان متوجه شده‌اند که تزریق گاز اوزون به زانوی بیماران مبتلا به آرتروز، توانایی تسکین درد زانو و بهبود چشم‌گیر کیفیت زندگی این بیماران را دارد. بنابراین ازن تراپی زانو یکی از روش‌های درمان آتروز یا بیماری دژنراتیو مفصلی است؛ که در آن غضروف مفصل تجربه می‌شود. از آنجا که غضروف‌های طبیعی، باعث می‌شوند مفاصل بدن بدون درد حرکت کنند؛ بیشتر کسانی که از آرتروز رنج می‌برند علائمی مانند درد و خشکی مفاصل دارند. وقتی مفاصل به‌درستی کار نکنند؛ درد روز به روز شدیدتر شده و کیفیت زندگی نیز افت می‌کند. عدم مشارکت در فعالیت‌های مختلف روزانه حتی گاهی باعث می‌شود فرد مبتلا با چالش‌های مالی و اجتماعی مواجه شده و به اصطلاح خانه‌نشین شود.

تمام این نکات منفی در حالی است که آتروز اگر به موقع تشخیص داده شود؛ درمان دارد و فرد مبتلا به آن می‌تواند با اندکی صبر و حوصله، به زندگی عادی خود ادامه دهد. همان‌طور که می‌دانید ازن یک گاز طبیعی است که از سه اتم اکسیژن ساخته شده است. تاریخچه استفاده از اوزون تراپی زانو یا تزریق اوزون به زانو برای درمان این بیماری به سال‌ها پیش در اروپا باز می‌گردد. البته در کشورهای اروپایی برای معالجه سرطان، ایدز و سایر بیماری‌های مزمن نیز از این گاز استفاده می‌شود. اکثر پزشکان اروپایی معتقدند که اوزون التهاب را در بدن کاهش داده و تعداد رادیکال‌های آزاد داخل بدن را متعادل می‌کند.

بنابراین طی چند سال اخیر کم کم استفاده از روش تزریق اوزون در زانو برای درمان بیماری‌های مزمنی مانند آتروز سرعت گرفت و تعداد پزشکان و بیماران علاقمند به اوزون درمانی زانو روز به روز بیشتر شد. به همین خاطر امروزه دیگر اکثر مراکز درمانی از ازن درمانی زانو به عنوان یک روش عالی برای درمان آتروز استفاده می‌کنند. اگر با خواندن فواید این روش درمانی، به آن علاقمند شده‌اید؛ و به دنبال یک کلینیک زانو در تهران هستید تا اوزون تراپی زانو را زیر نظر بهترین متخصص زانو در تهران انجام دهید؛ کافیست با مجموعه نیاوران ارتوپد تماس بگیرید. همکاران ما در بخش پذیرش شما را در مورد استفاده از این روش نوین و بسیار عالی راهنمایی می‌کنند.

آیا روشی برای درمان قطعی زانودرد وجود دارد؟

هیچ پاسخ روشن و شفافی برای این سوال وجود ندارد. چرا که انتخاب روشی صحیح و اصولی برای درمان قطعی زانودرد به فاکتورهای مختلفی وابسته است. به عنوان مثال سن بیمار یا نوع و شدت بیماری که باعث درد زانو شده است؛ در این بین نقش بسیار مهمی دارد. هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شده باشد؛ سن بیمار کمتر باشد و بیماری پیشرفت زیادی نکرده باشد؛ شانس بهبودی بیشتر است و قطعا روش‌های موثر زیادی برای درمان آن وجود دارد. اما در نقطه مقابل اگر درمان دیر آغاز شده باشد؛ سن بیمار بالا رفته باشد؛ و بیماری شدت گرفته باشد؛ طبیعتا درمان‌های پیچیده‌تری مورد نیاز است.

توصیه پزشکان ما به عنوان متخصصین این زمینه، زمان شروع درمان و شدت بیماری روی کیفیت درمان و شانس موفقیت آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین بهتر است هرگونه درد در ناحیه زانو را جدی بگیرید؛ و به سرعت به دنبال دکتر برای زانو درد خود باشید. این موضوع در مورد آسیب‌ها، جدی‌تر است و باید بیشتر به آن توجه شود. پس هرگز درمان مشکلات حاد و جدی مانند درمان پارگی مینیسک زانو و درمان پارگی رباط صلیبی را به تاخیر نیاندازید. حتی برای دردهای ساده ناحیه پشت زانو هم به دنبال یک پزشک خوب متخصص درد پشت زانو باشید و از توصیه‌های علمی او استفاده کنید.