کلینیک لگن نیاوران ارتوپد

درد لگن درد شایعی در گروه‌های سنی مختلف است. این درد ارتباط زیادی با سبک زندگی شما ندارد. بنابراین گاهی ممکن است یک ورزشکار حرفه‌ای نیز نیاز به مشاوره با دکتر فوق تخصص لگن پیدا کند. اما در بیشتر موارد این سالمندان هستند که برای درمان شکستگی‌های ناحیه لگن که بر اثر زمین خوردن ایجاد شده یا درمان دردهای مربوط به مفصل ران به بررسی شرایط‌شان توسط بهترین فوق تخصص لگن در ایران نیاز دارند. در هر صورت و در هر رده سنی، تمام شرایط و آسیب‌های شدید مفصلی در ناحیه ران و استخوان لگن باید توسط یک پزشک فوق تخصص لگن ارزیابی شود. این پزشکان تجربه و علم کافی برای تشخیص انواع مشکلات مفصل ران و لگن را دارند. پزشک فوق تخصص لگن می‌تواند با گذراندن دوره‌های خاص و آموزش‌های تخصصی، جراحی‌های این ناحیه را نیز انجام دهد. روند کار بیشتر پزشکان متخصص لگن تهران با ارزیابی آسیب یا وضعیت لگن بیمار شروع می‌شود. سپس تمام گزینه‌های درمانی موجود که شامل هر دو روش غیرجراحی و جراحی هستند به بیمار معرفی شده و با توجه به شرایط بیماری، یکی از آنها انتخاب می‌شود. تصمیم‌گیری نهایی در مورد بهترین برنامه درمانی به نیازهای منحصربه‌فرد و سبک زندگی بیمار بستگی خواهد داشت. زیرا هدف کلی از ارائه آنها، کمک به بازیابی سلامت بیمار است.

انتخاب شیوه درمان، انتخاب بسیار حساسی است و تجربه فراوانی را طلب می‌کند. بنابراین هر چه روند بررسی شرایط بیمار دقیق‌تر باشد و پزشکی که برای درمان انتخاب می‌شود متخصص‌تر و مجرب‌تر باشد؛ نتیجه بهتری نیز حاصل می‌شود. کلینیک لگن نیاوران ارتوپد یکی از مراکز تخصصی در تهران است که خدمات ارزنده‌ای را در زمینه تشخیص و درمان مشکلات لگن به بیماران عرضه می‌کند. در این مجموعه، علاوه بر فعالیت بهترین فوق تخصص لگن در ایران و بهترین متخصص لگن در تهران، از تجهیزات مدرن و به‎روزی نیز استفاده می‌شود. وجود این ویژگی‌ها در هر مجموعه‌ای، می‌تواند به شدت بر روی کیفیت خدمات تاثیر بگذارد. بنابراین اگر می‌خواهید با دریافت خدمات مشاوره‌ای، تشخیصی و درمانی مطلوب، مشکلات خود را درمان کنید و تحت نظر بهترین دکتر لگن در تهران یا بهترین جراح لگن در تهران باشید؛ حتما با همکاران پذیرش نیاوران ارتوپد تماس بگیرید و وقت ملاقات تعیین کنید.

چه زمانی باید به دکتر فوق تخصص لگن مراجعه کنیم؟

تماس با پزشک فوق تخصص لگن به محض تجربه هر یک از علائمی که در ادامه ذکر می‌کنیم؛ به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مفیدی را از پزشک خود دریافت کرده و درمان موثرتری را انتخاب کنید. هرچقدر زودتر به پزشک مراجعه کنید؛ شدت آسیب‌دیدگی کمتر و قدرت درمان‌های انتخابی شما بیشتر می‌شود. بنابراین در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، یک وقت ملاقات با بهترین متخصص لگن در تهران بگیرید:

• مشاهده کبودی یا تورم در لگن
  • عدم توانایی در فشار آوردن بر روی یکی از ران‌ها
  • تغییر شکل لگن یا ران
  • چرخیدن ساق پا به سمت بیرون هنگام راه رفتن
  • اجبار به لنگیدن برای کمک به تسکین درد
  • اسپاسم عضلانی
  • احساس درد در ناحیه باسن
  • احساس درد در ناحیه کشاله ران
  • دردی که از مفصل ران شروع شده و به قسمت پایین تا زانو سرایت می‌کند
  • درد مفصلی که باعث می‌شود خواب شبانه مختل شود
  • حساسیت به لمس در ناحیه مفصل ران

اگر چند وقتی است که علائم فوق را تجربه می‌کنید؛ ممکن است به یکی از آسیب‌ها یا بیماری‌های زیر مبتلا باشید. اگر این چنین است اصلا جای نگرانی نیست. چرا که اکثر این مشکلات، در صورت تشخیص به‌موقع توسط پزشکان فوق تخصص لگن در تهران قابل درمان هستند:

• آرتروز
  • بورسیت
  • آسیب‌دیدگی غضروفی یا تحلیل رفتن آن
  • دررفتگی مفصل ران
  • شکستگی استخوان
  • تغییر شکل مفصل ران
  • آسیب‌دیدگی مفصل ران
  • استئوآرتریت
  • تحت فشار بودن عصب

استئوآرتریت

استئوآرتریت که گاهی اوقات به آن آرتروز ناشی از ساییدگی و پارگی نیز گفته می‌شود؛ یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد با افزایش سن به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند در هر مفصلی در بدن ایجاد شود. اما غالبا مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند مفصل ران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استئوآرتریت باعث درد و خشکی مفصل ران می‌شود. این عارضه می‌تواند انجام کارهای روزمره مانند خم شدن برای بستن بند کفش، بلند شدن از روی صندلی یا پیاده‌روی کوتاه را دشوار کند. از آنجا که آرتروز به تدریج با گذشت زمان بدتر می‌شود؛ هرچه زودتر درمان را شروع کنید؛ احتمال اینکه بتوانید تأثیر آن را بر روی زندگی خود کاهش دهید بیشتر است. اگرچه درمان قطعی برای استئوآرتریت مفصل ران وجود ندارد؛ اما در حال حاضر گزینه‌های درمانی زیادی از سوی مراکز تخصصی به این بیماران ارائه می‌شود که به شدت کیفیت زندگی آنها را بهبود داده و در کنترل درد و سایر علائم بسیار موثر هستند.

به‌طور کلی این درمان‌ها به دو دسته درمان‌های جراحی و درمان‌های غیرجراحی تقسیم می‌شوند.

همانند سایر انواع آرتروز، خط مقدم درمان استئوآرتریت مفصل ران استفاده از روش‌های غیرجراحی است. اصلاح سبک زندگی و ایجاد برخی از تغییرات در زندگی روزمره می‌تواند اولین گام برای درمان باشد؛ که از مفصل ران شما محافظت کرده و روند استئوآرتریت را آهسته کند. به حداقل رساندن فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از پله‌ها که شرایط را بدتر می‌کنند؛ تغییر فعالیت‌های بدنی و ورزش‌هایی که انجام می‌دهید؛ و کاهش میزان فشاری که روزانه بر روی لگن وارد می‌کنید اولین قدم‌هایی هستند که پزشکان متخصص لگن تهران به این بیماران توصیه می‌کنند. کاهش وزن نیز می‌تواند باعث کاهش استرس در مفصل ران شود. در نتیجه درد کمتر شده و عملکرد بدن بهبود پیدا می‌کند.

البته این درمان‌های ساده قطعا پاسخگوی کاهش همه علائم در بیماران نیستند. به همین خاطر در بیشتر مواقع در ترکیب با درمان‌های پزشکی بسیار موثر دیگر مانند فیزیوتراپی توصیه می‌شوند. فیزیوتراپی در واقع درمانی است که شامل فعالیت‌های خاص است؛ و می‌تواند به افزایش دامنه حرکتی و میزان انعطاف‌پذیری بدن و همچنین تقویت عضلات مفصل ران و ساق پا کمک کنند. در این روش درمانی پزشک یا فیزیوتراپیست یک برنامه منحصر‌به‌فرد که نیازها و سبک زندگی شما در آن لحاظ شده است تدوین می‌کند.

در کنار این روش‌ها، استفاده از ابزارهای کمکی مانند عصا یا واکر نیز می‌تواند میزان تحریک‌شدگی مفصل را کاهش داده و میزان استقلال بیمار را افرایش دهد. در نقطه مقابل اگر درد روی برنامه روزانه زندگی بیمار تأثیر زیادی داشته باشد و با روش‌های غیرجراحی دیگر تسکین پیدا نکند؛ ممکن است پزشک به برنامه درمانی او دارو نیز اضافه کند. عموما مسکن‌های خارج از نسخه می‌توانند در کاهش درد استئوآرتریت خفیف موثر باشند. با این حال نباید عوارض جانبی آنها را نادیده گرفت. بنابراین اولا به هیچ عنوان خودسرانه مسکن استفاده نکنید؛ و دوما در مورد عوارض جانبی احتمالی آنها با یک دکتر فوق تخصص لگن در تهران صحبت کنید. مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی تحت نظر پزشک نیز راه دیگری برای تسکین درد و التهاب هستند. این داروها که شامل ناپروکسن و ایبوپروفن می‌باشند باید به توصیه پزشک استفاده شوند. کورتیکواستروئیدها نیز عوامل ضد التهابی قدرتمندی هستند که می‌توانند به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شده و درد بیماران مبتلا را کاهش دهند.

اگر درد ناشی از استئوآرتریت باعث ناتوانی بیمار شود و با درمان‌های غیرجراحی و محافظه‌کارانه برطرف نشود؛ پزشک ممکن است جراحی را برای بیمار توصیه کند. جراحی تعویض کامل مفصل ران رایج‌ترین جراحی است که پزشکان جراح لگن آن را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. در این روش جراحی پزشک هم استابولوم آسیب‌دیده و هم سر استخوان ران را برداشته و آن را با مفصل جدیدی که از جنس فلز، پلاستیک یا سرامیک است جایگزین می‌کند. این عمل به بازگرداندن عملکرد به مفصل لگن کمک می‌کند.

جراحی بازسازی مفصل لگن روش دیگری است که پزشکان متخصص لگن تهران برای این دسته از بیماران تجویز می‌کنند. در این روش جراحی، استخوان و غضروف آسیب‌دیده در استابولوم برداشته شده و با یک پوسته فلزی جایگزین می‌شود. سر استخوان ران در جراحی بازسازی مفصل لگن برداشته نمی‌شود؛ بلکه با یک پوشش فلزی صاف پوشانده می‌شود. روش‌های جراحی دیگری نیز برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت لگن وجود دارد که پزشک با توجه به تشخیص خود می‌تواند از آنها برای درمان استفاده کند.

بورسیت لگن

بورس‌ها، کیسه‌های کوچک و ژله‌ای هستند که در سراسر بدن از جمله در اطراف شانه، آرنج، مفصل ران، زانو و پاشنه قرار دارند. آنها حاوی مقدار کمی مایع هستند و در بین استخوان‌ها و بافت‌های نرم قرار دارند و مانند یک بالشتک عمل کرده و موجب کاهش اصطکاک می‌شوند. بورسیت به معنی التهاب بورس‌ها در بدن است. دو بورس بزرگ در مفصل ران وجود دارد که با ابتلا به این بیماری تحریک شده و ملتهب می‌شوند. علامت اصلی بورسیت، درد در ناحیه لگن است. این درد معمولا تا قسمت خارجی ناحیه ران گسترده است و در مراحل اولیه گاها با کلمه شدید توصیف می‌شود. با پیشرفت التهاب، درد نیز در ناحیه بزرگ‌تری از مفصل ران احساس خواهد شد. این درد عموما هنگام شب و زمانی که بیمار روی مفصل ران دراز می‌کشد یا هنگام بلند شدن از روی صندلی شدیدتر می‌شود. همچنین ممکن است با راه رفتن طولانی‌مدت، بالا رفتن از پله‌ها، یا چمباتمه زدن بدتر شود.

عموما پزشکان از جراحی به عنوان اولین خط درمان بورسیت استفاده نمی‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به بورسیت لگن می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود تسکین پیدا کنند. مهم این است که این تغییرات زیر نظر بهترین فوق تخصص لگن در ایران اعمال شود.

اصلاح فعالیت‌های بدنی و اجتناب از فعالیت‌هایی که علائم را بدتر می‌کنند؛ اولین توصیه پزشکان فوق تخصص لگن به بیماران است. استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که باید حتما به تجویز پزشک باشد؛ ممکن است درد را تسکین داده و التهاب را کنترل کند. دقت کنید که از این داروها حتما باید با احتیاط و به مدت محدود استفاده کنید. چرا که استفاده بلندمدت از آنها ممکن است برای بدن عوارض داشته باشد. ضمن اینکه در صورت استفاده از برخی از داروها برای بیماری‌های زمینه‌ای دیگر، ممکن است مصرف این مسکن‌ها عوارض داشه باشد.

تزریق کورتیکواستروئید به همراه داروی بی‌حسی موضعی نیز ممکن است در تسکین علائم بورسیت لگن مفید باشد. این متد یک درمان ساده ولی بسیار موثر است که در آن تزریق دارو به داخل بورس انجام می‌شود. این تزریق بسته به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری‌اش ممکن است تسکین موقتی یا دائمی باشد. در بیشتر مواقع در صورت بازگشت درد و التهاب، تزریق دوزهای دیگر با فاصله چند ماه توصیه می‌شود. تعداد دفعاتی که می‌توانید از این روش درمانی برای کاهش درد استفاده کنید به نظر پزشک شما بستگی دارد. چرا که گاهی تزریق طولانی‌مدت کورتیکواستروئید و بدون مشورت با پزشک متخصص که تجربه کافی در این زمینه دارد ممکن است خطرناک باشد.

شکستگی لگن

شکستگی لگن به شکستگی در قسمت فوقانی استخوان ران اشاره دارد. بیشتر این شکستگی‌ها در بیماران مسنی که در اثر پوکی استخوان استخوان‌هایشان ضعیف شده است رخ می‌دهد. اما گاهی نیز جوانان به خاطر صدمات ناشی از سقوط از ارتفاع یا تصادفات رانندگی دچار شکستگی استخوان در این ناحیه از بدن می‌شوند. این شکستگی بسیار دردناک است و درمان سریع آن به شدت توصیه می‌شود. درصد زیادی از بیماران مبتلا به این نوع شکستگی، به جراحی نیاز دارند. اما برخی از آنها نیز با درمان‌های ساده‌تر بهبود پیدا می‌کنند. این موضوع بستگی به نظر پزشک دارد. پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی انجام داده و آزمایشات تشخیصی را بررسی کند. سپس می‌تواند با توجه به شواهد موجود نظر تخصصی بدهد. در صورتی که بیمار نیاز به جراحی داشته باشد؛ باید تحت نظر پزشک جراح این درمان را دنبال کند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ بیشتر درمان‌هایی که برای رفع مشکلات موثر بر روی لگن تجویز می‌شوند؛ حتما باید تحت نظر پزشک انجام شوند. بنابراین باید گفت که هیچ درمان قطعی و ساده‌ای وجود ندارد که بیماران بتوانند به تنهایی و در منزل آنها را برای کاهش درد امتحان کنند. از طرف دیگر، لگن مهم‌ترین مفصل بدن که همان مفصل ران است را در خود جای داده است. به همین خاطر درمان مشکلات این عضو بسیار حیاتی است و روی کیفیت زندگی شما تاثیر زیادی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که مشکلات لگن و مفصل را جدی گرفته و نگذارید آنها مزمن شوند. چراکه در غیر این صورت نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر دارید.